Intel не підняв: як провалилася ідея українських розумних гантелей

22 лют.
2018
Intel не підняв: як провалилася ідея українських розумних гантелей

Інтерв'ю з 19-річним українським стартапером про те, чому його проекту не допомогли ні інвестиції, ні співробітництво з Intel

У середині 2015 року два десятикласника - Євген Гнатюк і Богдан Сас - придумали "розумну" гантелю, про яку написали багато наших ЗМІ. Старт був багатообіцяючим. Пристрій хлопців мало фіксувати дані про тренування і передавати їх в хмару. Почалися гучні анонси. Стартап Helko став співпрацювати з Intel і отримав $ 40 000 інвестицій від IoT Hub. Через рік юні стартаперів представили новий гаджет - "розумну" кнопку для фітнес-ігор.

У кращі часи в команді проекту працювало близько 10 чоловік. А недавно 19-річний Богдан Сас оголосив про те, що проект закритий. LIGA.net довідалася у нього, чому так сталося.

- Богдан, що сталося з проектом? Ви ж співпрацювали з Intel, отримали інвестиції. Чому закрилися?

- У нас закінчилися гроші. Intel нам грошей не давала. Ми співпрацювали з компанією по її IoT-рішенням, які використовували в своїх продуктах. IoT Hub інвестував в нас $ 40 000, потім ще трохи додав. Нам вистачило цих грошей, щоб два роки працювати, брати участь у виставках, в тому числі ми були на виставці електроніки CES в Лас-Вегасі зі своїм стендом. Але в глобальних масштабах таких грошей мало. Їх недостатньо навіть для запуску краудфандінгової кампанії на Kickstarter. Так що коли у нас гроші закінчилися, ми вирішили закрити проект. Плюс цей момент збігся з емоційним вигоранням.

f- Але ви збиралися поширювати свій продукт серед спортзалів?

- Спочатку ми робили розумну гантель. Спілкувалися з рітейлерами і хотіли продавати її в США. Були з нею на виставці CES в Лас-Вегасі, говорили з фітнес-клубами. Але їм було цікаво створити connected gym - щоб все устаткування було підключене до мережі. А сама гантеля їм була малоцікава. Тоді ми вирішили робити розумну кнопку (для фітнес-ігор. - Ред.). Домовилися з топовим фітнес-клубом в Україні про тестовий запуск. Але вони передумали через внутрішні причини і замість цього купили своїм членам фітнес-браслети. Крім цього, ми пробували робити інші продукти, про які ніхто не знав.

"Це була одна з наших помилок: ми спочатку робили багато різних продуктів, а потім вже шукали проблеми, які вони можуть вирішити, а не навпаки"

- Чи вдалося продати хоча б частину продукту?

- Так, щоб відвантажити на склад, - немає. Ми постаралися зробити фінальну версію. Вона була готова до масового виробництва, але у нас закінчилися гроші, і прийшло розуміння того, що варто зупинити проект.

- У вас же крім гаджета був софт. Може, до нього хтось виявляв інтерес?

- У нас був софт для Apple TV, робили додаток для мобільного телефону, комп'ютера - щоб з усіх платформ можна було працювати з гантелею. Але сенс цього софта в тому, щоб відображати дані і показувати прогрес роботи з продуктом. Він прив'язаний до продукту, а без нього - марний.

"Проаналізувавши нашу роботу, зараз я б вважав за краще робити корисний софт, до якого можна додати якесь залізо. Це було б раціональніше"

- А додаткові інвестиції намагалися залучати?

- Так, я жив в США якийсь час і намагався піднімати інвестиції. Була пропозиція, але я відмовився, тому що запропонованих грошей не вистачило б на реалізацію того, що ми обіцяли. Взагалі інвестиції в хард - це складна область. Інвестори неохоче вкладають гроші в "залізні" продукти. Якщо ти робиш мобільний додаток і там є баг, ти його оновив - і все працює. А якщо ти розпродав мільйони гаджетів з браком, то ремонт буде коштувати величезних грошей. Уникнути браків при виробництві теоретично можливо, але це знову-таки обходиться в великі суми.

- А як з тобою спілкувалися зарубіжні інвестори, їх не бентежив твій вік?

- Мене про вік особливо не питали. Інвесторам швидше важливий досвід. А Helko - мій перший проект. І мене питали, чи зможу я, як керівник проекту, приймати правильні рішення.

- Правильні рішення - це які?

- Є багато способів зафейлити компанію. Я на своєму досвіді знаю вже штук 20. Правильні рішення стосуються як спілкування з командою, так і питань про те, який продукт робити, чи потрібно піднімати гроші і чи продавати компанію.

"Інвесторам важливий досвід у бізнесі. У стартапів, керівник яких має такий досвід, більше шансів вижити"

- Ти казав, що $ 40 000 IoT Hub не вистачило б на запуск кампанії на Kickstarter. Чому?

- Щоб технічно запустити проект на Kickstarter, особливо нічого не потрібно. Можна зняти відео на iPhone, зробити пару фото, додати опис і запустити кампанію дешево. Але якщо говорити про запуск з очікуваним результатом, потрібно десь $ 50 000. Математика тут проста: гарне відео - $ 10 000, якісні фото - $ 5000, послуги консультанта з хорошими контактами західних ЗМІ - $ 10 000, маркетингове агентство, яке знає, як робити рекламну кампанію і збирати контакти на Kickstarter, - $ 10 000. Решта - на рекламу і прототипи для журналістів, які значно дорожчі за фінальну версію продукту.

"Kickstarter перестав бути раєм для винахідників. Це комерційний майданчик, на якому все прораховується. Щоб зібрати там $ 1 млн, потрібно влити $ 300 000"

Але це все ще хороший інструмент для деяких продуктів. І його головна перевага в тому, що після кампанії у тебе є півроку-рік на виробництво і доставку продукту.

- Мені завжди було цікаво, з чим залишаються стартапи після закриття. Коробка з гантелями, кнопки, борги - що залишилося у вас?

- У нас залишилися контакти, досвід і якась кількість компонентів, з яких, напевно, можна ще щось зібрати. Боргів немає. В цьому суть венчурного інвестування - всі розуміють, що це ризик.

- Ти збираєшся робити нові проекти?

- Так, я півроку попрацював Chief marketing officer в стартапі Feel VR. Але тепер зосереджений на своєму проекті. Я поки не готовий про нього говорити. Скажу тільки, що це щось на стику маркетингу, дизайну і технологій. І хочу розвивати його за власні кошти. Хочу зробити бізнес, а не стартап.

"Тому що бізнес приносить гроші, а стартап, можливо, коли-небудь буде приносити гроші"

Читайте також: 

Мапа даних фітнес-програми розкрила секретні бази кількох армій світу

На скільки ефективні мобільні фітнес-додатки?